آداب معاشرتی سرو خوراک ( Cross Cultural Etiquette ) شامل ارتباط ملیت های مختلف با بافت فرهنگی متفاوت و شیوه و آداب معاشرتی آنها می باشد که بعنوان یکی از جنبه های مطالعاتی جامعه شناسی مورد توجه بوده و شناخت ملیت ها ،گروه ها و دسته های مختلف مردم و ارتباط با آنها بویژه در سرو غذا و پذیرایی در معاشرت ها و مجالس تشریفات دیپلماتیک،تجاری، علمی و فرهنگی حائز اهمیت می باشد .

 

بعنوان نمونه در این مقاله چندین کشور را با هم مقایسه و آداب سرو و پذیرایی در باب تقدم در نشستن در سر میز غذا ،خوردن،صحبت کردن،. بیان شده است:

  • ایران:

در سر میز غذا قرار گرفته تا بزرگترین و محور اصلی برنامه از نظر مقام دولتی یا رسمی سازمانی نشسته و سپس بقیه به ترتیب اهمیت پشت میز قرار می گیرند.

سرو غذا بسته به نوع آن با انواع وسایل سرو شامل قاشق و چنگال یا چاقو در صورت وم انجام می گیرد و سرو غذا با دست مذمون و ناپسند است و چیدمان میز غذا بر اساس سرو رسمی انجام می گیرد.

سرو غذا به احترام بعد از شروع برترین مقام انجام می گیرد.

از سرو صدا ضمن سرو غذا خودداری می شود (صدای قاشق و چنگال یا دهان)

رسم ادب ایجاب میکند که از تمام انواع غذا تکه ای کوچک سرو شود .

سرو غذا سعی می شود همزمان با هم تمام شود و ابتدا شخص برجسته مجلس میز غذا را ترک می کند.

از باقی گذاشتن غذا در بشقاب خودداری شود و قاشق و چنگال در وسط بشقاب منظم قرار گیرند و از ریخت و پاش در اطراف بشقاب خودداری شود.

اندازه نگه داشتن در سرو غذا از نکات رعایت مبادی آداب است .

 

  • آلمان :

در سر میز قرار گرفته تا توسط مسئول تشریفات مجلس صندلی مورد نظر نشان داده و سپس در جایگاه خود قرار می گیرند.

چیدمان میز غذا بر اساس سرو رسمی چیده می شود (چنگال در سمت چپ و چاقو در سمت راست)

سرو غذا بعد از ایما یا اشاره مهمان برتر یا شخص برجسته مجلس انجام می گیرد.

قرار دادن آرنج روی میز ناپسند است .

غذا به قطعات گوچک برش زده و سپس سرو می شود و ضمن سرو به رسم ادب از میزبان و آشپزها با حرکات متناسب سر و گردن رضایت از طعم و تردی خوراک ابراز می شود.

تمام خوراک در بشقاب سرو باید خورده شود و غذای نا تمام باقی نماند.

بعد از اتمام غذا قاشق و چنگال یا چاقو بصورت موازی در سمت راست بشقاب قرار می گیرد.

 

  • ژاپن :

مهمان برجسته مجلس در وسط میز و در دورترین نقطه نسبت به درب ورودی شسته و بعنوان اولین نفر شروع به میل کردن غذا می کند.

در سرو غذا بسته به نوع غذا ممکن است از چوبهای مخصوص سرو غذا Chop Stickاستفاده شود که در این صورت از رها کردن آن بر روی میز خودداری می شود و هنگام مذاکره بین غذا یا سرو نوشیدنی در نگهدارنده مخصوص یا در بشقاب جانبی قرار داده می شود و به هیچ وجه در دست نگه داشته نمی شود .

از هر نوع غذا تکه ای کوچک سرو می شود.

مکالمه در ضمن سرو غذا با صدای بسیار ملایم انجام می شود.

 

  • ترکیه  :

فرد برجسته مجلس ابتدا در صندلی خود قرار گرفته و سرو غذا از فرد برجسته آغاز می شود.

سرو و چیدمان میز غذا بر اساس چیدمان رسمی در نظر گرفته می شود.

درخواست مقداری دیگر غذا نشان تعریف و خوشامد از خوراک است.

 

 

  • کشورهای عربی در خاور میانه :

شخص برجسته مجلس ابتدا در جایگاه و صنلی ویژه خود نشسته و قسمت های اصلی غذا و برشهای اصلی گوشت ابتدا برای این اشخاص سرو می شود.

در تشریفات بین المللی چیدمان میز بر اساس سرو رسمی صورت می گیرد در تشریفات داخلی سرو غذا بصورت سنتی انجام شده و ممکن است سرو غذا با دست نیز صورت گیرد .

 

  • سایر کشور های اروپائی  :

سرو غذا و چیدمان میز بر اساس سرو بین المللی انجام می گیرد.

نشستن بر سر میز غذای رسمی با رعایت اصول دیپلماتیک انجام می گیرد.

سرو غذا راحت تر انجام شده و به آرامی سرو غذا همزمان انجام می گیرد.

 

منبع :

A Sociology of food & nutrition ( by : John Germove & Lauren Williams)

Wikipedia

 All Cross Cultural Etiquette articles

 

 

 

 پیشرفت کترینگ و افزایش رضایت در صنعت گردشگری

 

اگر گردشگری را صنعت بنامیم پس بدنبال این نامگذاری مستم به بازاریابی و جذب مشتری و دائمی کردن آنان با بالا نگه داشتن کیفیت ،رقابت روزافزون با ایجاد تنوع در مهمان نوازی (hospitality) در همه ابعاد هستیم.

 

اساس شکل پذیری این صنعت رسیدن به سود و بهره مالی و پیشرفت اقتصادی می باشد و به همین دلیل دوام و بقای آن مستم حضور دائمی گردشگریعنی همان خریداران یا مشتریان این صنعت می باشد و همچون سایر صنعت ها اصول تجارت بر آن حکم فرما بوده و پیوسته باید تلاش در جهت برداشت سرمایه گذاری و رساندن سیستم به سود دهی را دنبال نمود.

 

بنابراین باید کوشید که باا فزایش مشتری سود دهی و چشم دوختن به آینده ای روشن در کار و پیشبرد اهداف اقتصادی را دنبال کرد.

 

یکی از قسمت های اصلی این صنعت بخش پذیرایی غذا و نوشابه یا در کل قسمت کترینگ می باشد.

 

رستوران ها یا سرویس غذا و نوشابه یا بخش کترینگ از واحدهای پر اهمیت و ارکان اصلی در جایگاه اقتصادی در صنعت گردشگری می باشند و موفقیت مالی و کسب شهرت و خوشنامی آن مستم اجرا و مد نظر داشتن گزینه هایی است که دستیابی به هر کدام نیازمند مدیریتی با فکر و دانش و داشتن دیدگاهی به روز و آینده نگر درکنار قدرت اجرائی بالا و اجرای تصمیمات به شیوه صحیح می باشد.

 

دنیای تجارت امروز بر پایه رقابت پیش می رود و بویژه در صنعت کترینگ که تامین رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت و پیشرفت می باشد و رقابت های تنگاتنگ در این صنعت باعث بقا و پیشرفت می باشد.

 

صنعت کترینگ همچون دیگر سیستم های کاری نیازمند وارد کردن مواد یا اطلاعات ورودی و توجه مداوم به اجرای عوامل و نگاه ومرور و بررسی مداوم جریان کار و تلاش در پیشبرداهداف می باشد و نتیجه امر بر اساس میزان رضایتمندی یا عدم رضایتمندی مشتریان شکل می گیردو بر این اساس، نوع عملکرد سیستم و موقعیت یا کیفیت سرویس و محصولات بررسی می شود.

 

یکی از نیازهای اولیه بشر خوردن و آشامیدن است و از آنجا که انسان در سفر به دلیل دور بودن از زندگی ماشینی و روزمره و آسایش خیال تمایل به استفاده از تنوع غذایی و نوشیدنی و آشنائی و شناخت و چشیدن غذاهای جدید هر شهر یا کشور می باشند .لذا بدنبال تحقق این امر کلیه امور کترینگ در کلیه هتلها و مراکز گردشگری کشورهای تورستی جهان در جهت احقاق این امر در گستردن انواع غذاها ونوشیدنیها در بخش کترینگ و رستورانها در جهت جلب رضایت همه دسته مهمان از کودکان گرفته تاجوانان،افراد سالخورده ،گروه های غذایی و درمانی خاص همچون گیاهخواران وبیماران قلبی و.می کوشند و سبب جلب رضایت حداکثر مشتریان و خریداران خود می گردند.

 

حال سخن اینجاست که در جهت رسیدن به این اهداف در کشور ما و در بخش پذیرایی چه اقداماتی انجام گرفته است ؟ آیا رستوران ها و بخش غذا و نوشابه ما فقط ارائه دهنده چند نوع محدود کباب و پلو و غذاهای تکراری در تمام هتل ها و رستوران ها هستند یا قادر به ارائه دسته وسیعی از تنوع غذایی سنتی و ناشناخته ها و غذاهای بین المللی هستند؟آیا صنعت پذیرایی ما قادر به رقابت در ایجادتنوع و بالا بردن کیفیت و بالا نگهداشتن آن جهت جلب رضایت گردشگر هستند؟

 

سئوالهای زیادی پیوسته در این زمینه مطرح می شود ولی متاسفانه درزمینه برنامه ریزی و مدیریت و افزایش ارتقای سرویس دهی و پذیرایی نه تنها اقدامی صورت نمی پذیرد بلکه از سوی مدیران این بخش ها ضرورتی هم احساس نشده و فقط اسکان گردشگر را با قیمت بالا که با خدمات ارائه شده و در مقایسه با سایر کشورها قابل مقایسه نمی باشد کافی می دانند!

 

که این دیدگاه و شیوه تفکر نه تنها سبب جذب گردشگر خارجی و داخلی بیشتر نمی شود بلکه در معرفی فرهنگ غذایی و پذیرایی و برداشت سرمایه گذاریهای عظیم هم راهی به پیشرفت نخواهیم برد واین در حالی است که باید در نظر داشت که بیشترین مزایا و منفعت مالی در گرو اندیشه درست ،برنامه ریزی صحیح و اجرای درست و به زمان و مدیریت و تداوم در اجرای ت های کاری با تغییر شیوه عملکرد باعث پیشی گرفتن این بخش در رقابت خواهد بود.

 

امید است که با نگاه به روز مدیران و با برنامه ریزی صحیح و اهمیت به آموزش پرسنل در پیشبرد اهداف این صنعت و ارتقا دادن روزافزون آن بکوشیم زیرا همواره در مثل است که: درآمد خوب از کیسه مهمان راضی نصیب می شود.

 

 

 هوش اتیکتی Etiquette IQ(هوش در آداب معاشرت)

 

در گستره پروتکل روابط و تشریفات معاشرتی در بین هر گروه از افراد جامعه و چه بسا در سطح روابط بین

 

المللی برخورداری از هوش درآداب معاشرت نقش اولیه ای را بازی می کند و تمام دیدگاه های تصمیم گیری بر روند پیشبرد مکالمات و معاملات یا کلیه تعاملات در کلیه سطوح از همین رفتار و آئین رفتاری اولیه شکل می گیرد .لذا دانستن این موارد کمک بسیاری در روابط خواهد نمود که از جمله یکی از مهارت هایی می باشد که کلیه مدیران تشریفاتی باید از آن اطلاع کامل داشته باشند.

 

در زیر پاره ای از این مهارت ها عنوان شده است:

 

· در مجالس رسمی دولتی و یا مجالس خصوصی رسمی اداری و غیر اداری آلبومی از نام ،مشخصات و عکس افراد تهیه شده و شخصی مسئول حفظ نمودن و تمرین صحیح اسامی افراد می باشد که هنگام اجرای مراسم این شخص در کنار فرد یا افراد میزبان برنامه قرار گرفته و افراد مهمان و شرکت کننده را بر اساس مشخصات معرفی به میزبان معرفی می کند .(تلفظ صحیح اسامی از اهمیت زیادی برخورداراست به ویژه جهت مراسم و برنامه های بین المللی که از ملیت های مختلف شرکت دارند.

 

· در معرفی گروه افراد (گروه ارگانی یا دولتی )ابتدا نام سرپرست و برجسته ترین شخص گروه عنوان می شود.

 

· در معارفه زوج ها ابتدا نام خانم عنوان و سپس نام همسر بیان می شود.در صورت معارفه ملیت های خاص عنوان نمودن سمتهای ملتی لازم می باشد .بعنوان مثال عنوان پرنسس یا پرنس یا دوک و دوشس در تشریفات رسمی

 

· دست دادن یک شیوه قدیمی معارفه می باشد که در واقع یک روش معارفه فیزیکی می باشد .شیوه دست دادن یک خصوصیت سرشتی برگرفته از خصوصیت رفتاری و اخلاقی شخص می باشد که توسط محققان روانشناسی تحقیقات گسترده ای در این امر انجام شده است که شناخت این شیوه ها کمک بسیاری به افراد در شناخت فرد یا افراد طرف ارتباط می باشد .ولی در کل می توان گفت که دست دادن باید در مدت زمان کم و با فشار متعادل دست انجام شود و در مورد بانوان ابتدا باید خانم ها دست را به نشان تمایل به دست دادن دراز کنند .

 

· کارت های دعوت و یا نامه های دعوتی بایسته از به امضای دست نویس میزبان تهیه و ارسال شوند که نشان از احترام رسمی و مناسب تر نسبت به مهمان است.

 

· در مراسم رسمی باید لباس در برشها و پارچه ها و رنگ های رسمی انتخاب شوند و از پوشیدن یک لباس در چندین مراسم مربوطه و مراودات کاری که در چندین جلسه ادامه دارد خودداری نمود .نوع پوشش علاوه ایجاد ظاهر مناسب در افراد شده بلکه نشان از اهمیت دادن به نوع رابطه یا مراسم می باشد . آقایان باید از کت و شلوار در رنگ های رسمی (مشکی –سورمه ای –دودی – خاکستری تیره ) و پوشیدن پیراهن با رنگ روشن استفاده کنند .استفاده از کراوات یا پاپیون بسته به فرهنگ جوامع می باشد . بانوان نیز در مراودات کاری رسمی و تشریفات بین المللی پوشیدن کت و دامن یا یا کت وشلوار و استفاده کم از زیورآلات و آرایش ملایم توصیه می شود .البته بانوان جوامع اسلامی بسته به فرهنگ پوشیدن فرم های اسلامی رسمی در رنگهای سورمه ای ،مشکی ، خاکستری و مطابق عرف جامعه لازم می باشد.

 

· قبل از شرکت در یک مراسم رسمی بین المللی از تاریخچه و پیشینه فرهنگی ارتباطی و سنن جامعه باید اطلاعات کامل را کسب نمود زیرا در هر فرهنگی یک نوع رفتار یا پوشش معنی خاص دارد و اطلاع از این مفاهیم کمک بسیاری در برقراری ارتباط با طرف مقابل و پیشبرد اهداف کاری نمود.

 

· در مراودات کاری رسمی و هنگام تبادل کارت ویزیت شایسته است کارت ویزیت فقط به افرادی که ارتباط کلامی برقرار می شود داده شود و از چرخیدن در مجالس کاری و دادن کارت ویزیت خودداری شود.

 

· در هنگام حضور در محافل رسمی و یا شرکتهای تجاری و غیره هنگام ورود بهتراست با ارائه کارت ویزیت به منشی یا شخص مسئول پذیرش افراد شناسایی صورت پذیرد .

 

· رسیدن در سر وقت تعیین شده در مجالس یا محافل رسمی بسیار ضروری می باشد .

 

· در هنگام پذیرایی کلیه آداب سرو غذا رعایت شود و زیاده روی در خوردن و نوشیدن خودداری شود.

 

· در صورت افتادن ابزار سرو(قاشق-چنگال-چاقو-.) غذا توسط شخص از خم شدن و برداشتن خودداری شود و از پیشکار و پیشخدمت ها و مسئولین سرو غذا خواسته شود که ابزار سرو جدید به شما داده شود .

 

· از بالا بردن صدا ،خندیدن بلند خودداری شود . آهسته و با تسلط و اشراف کامل برکلام صحبت شود (رعایت آداب دیپلماتیک )

 

· درمجالس رسمی سایر کشورها که با نوشیدنی الکلی پذیرایی می شود در صورتی که تمایل به سرو اینگونه نوشیدنیها نیست (به دلایل فرهنگی اسلامی یا .)جهت رعایت آداب سرو و معاشرت از گارسن خواسته شود که نوشیدنی بدون الکل یا آب جهت شما سرو شود.البته قابل ذکر است که در جلساتی که اکثر افراد از کشورهای اسلامی حضور دارند ،میزبان شرایط سرو را بایسته است رعایت کند .

 

· همیشه علاوه بر دیگر مزایا سعی کنید که اندامی متعادل داشته باشید .

 

 

 

نویسنده :لاله شفیعی (کارشناس مدیریت تشریفات )

 

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه هتلداری آفتاب پارسه به شماره ثبت 1055 می باشد .هرگونه انتشار ,نقل قول و کپی برداری ,استفاده مجدد در سایت های اینترنتی ,نشریات,آموزشگاهها و غیره ,تنها با اجازه کتبی و ذکر ماخذمجاز می باشدو بدون دریافت مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

   

 Brainstormingبارش افکار

 

 آخرین بروز رسانی مطلب در یکشنبه ، 3 اردیبهشت 1391 ، 21:48  نوشته شده توسط لاله شفیعی  جمعه ، 14 مرداد 1390 ، 18:37

 

کاربرد Brainstorming(بارش ا

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها